Ocena wątku:
- 0 głosów - średnia: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Podziemny dworzec PKP
|
Liczba postów: 611
Liczba wątków: 242
Dołączył: Dec 2010
Reputacja:
1
Cytat:Nowy dworzec kolejowy jest częścią większego założenia zwanego Krakowskim Centrum Komunikacyjnym. W jego skład wchodzą: dworzec kolejowy, niedawno oddana do użytku linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, oraz planowany przez miasto system Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Według zamierzeń PKP, obecny dworzec, mieszczący się w zabytkowym budynku przy pl. Jana Nowaka-Jeziorańskiego zostanie całkowicie przeniesiony pod ziemię i mieścić się będzie dokładnie pod obecnymi peronami. Pozwoli to dostosować go do współczesnych wymagań, jak również ściślej i czytelniej zintegrować go z pozostałymi systemami transportu miejskiego i algomeracyjnego. Projekt jest w 70% współfinansowany ze środków Unii Europejskiej oraz z budżetu państwa, a jego odanie planuje się jeszcze przed mistrzostwami Euro 2012.
Data zakończenia II kwartał 2012 roku
Liczba postów: 1,413
Liczba wątków: 568
Dołączył: Nov 2010
Reputacja:
3
27-12-2010, 07:29
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 27-12-2010, 07:30 przez stempik.)
Ciekaw jestem czy się wyrobią z terminami skoro chcą oddać przed Euro 2012 i jak zostanie zagospodarowany stary budynek dworca.
Oto wizualizacja fragmentu dworca:
źródło: informacja prasowa pkp
Liczba postów: 611
Liczba wątków: 242
Dołączył: Dec 2010
Reputacja:
1
Ja ogólnie jestem ciekawa jak to wszystko będzie wyglądać czy uda im się taki efekt osiągnąć jaki mają zamierzony. I ogólnie najważniejsze pytanie co będzie z czystością z którą teraz jest wielki problem i oczywiście z bezdomnymi.
Liczba postów: 1,413
Liczba wątków: 568
Dołączył: Nov 2010
Reputacja:
3
Wydaje mi się że wszystko zależeć będzie od tego, jaką w efekcie końcowym funkcjonalność będzie miała nowa część. Utrzymanie czystości głównie będzie zależało od tego kto będzie odpowiadał za nią. Jeśli za podziemia będzie odpowiadało PKP, za szybki tramwaj (też mam na myśli podziemia) MPK lub miasto, za przejścia do Galerii ktoś inny to może to wyglądać nie ciekawie.
Nie wiem jak to wygląda obecnie i jak ma wyglądać docelowo więc ciężko coś powiedzieć.
Ale jak mówisz Siasia, najważniejsze żeby było zadbane to wszystko.
Liczba postów: 164
Liczba wątków: 14
Dołączył: Jan 2011
Reputacja:
5
Jak dla mnie najważniejsze oprócz już wspomnianaej czystości (czystośc, brak byle jakich stoisk itp) jest funkcjonalnośc i przejrzystośc dla pasażerów nowego dworca. Bo na dzisiejszym jest z tym bardzo kiepsko.
A jeśli chodzi o stary budynek dworca słyszałem już dośc dawno temu, iż ma tam powstac pawilon wystawienniczy (wystawy czasowe, targi itp, a może małe muzeum kolejnictwa w Krakowie - to mój pomysł.)
Liczba postów: 1,413
Liczba wątków: 568
Dołączył: Nov 2010
Reputacja:
3
Dla zainteresowanych podaję link do strony PKP gdzie umieszczone jest więcej informacji na temat budowy, wizualizacje itp. - http://www.pkp.pl/krakowglowny
Liczba postów: 3
Liczba wątków: 0
Dołączył: Feb 2011
Reputacja:
0
W Poznaniu mieli wybudować od zera, a został stary pruski, nadbudowany w PRL. Śliczność, po prostu wizytówka miasta
Liczba postów: 1,413
Liczba wątków: 568
Dołączył: Nov 2010
Reputacja:
3
Rozpoczął się kolejny etap budowy Dworca Głównego PKP w Krakowie. Prace obejmą przejście dla pieszych pod peronami, łączące część miasta od strony Galerii Krakowskiej z częścią od strony ul. Bosackiej. Będzie to wiązało się z utrudnieniami dla podróżnych.
Jak poinformowały w piątek PKP SA, prace te wiążą się z sukcesywnym zamykaniem poszczególnych wyjść z przejścia "Antresola" na perony nr 2, 3, 4 i 5. Wykonawca robót będzie informował o zmianach na specjalnych oznakowaniach przy wyjściach z dworca. W pierwszej kolejności zostanie zamknięte wyjście z antresoli na peron 3. Nastąpi to 11 kwietnia. Następnie zamykane będą wyjścia: na peron 4 od 27 kwietnia, na peron 2 od 16 maja oraz na peron 5 od 6 czerwca. - Zamykanie wyjść z antresoli na perony nie będzie wiązało się z jakimikolwiek utrudnieniami dla osób niepełnosprawnych i mających problemy z poruszaniem się. Cały czas będą bowiem działały windy - podkreśla PKP.
Nowy dworzec kolejowy Kraków Główny będzie usytuowany pod torami i peronami dzisiejszej stacji. Inwestycja o wartości 130 mln zł ma być gotowa w drugim kwartale 2012 roku. Będzie to jeden z najlepiej rozwiniętych węzłów komunikacyjnych w kraju, łączący wiele środków transportu.
Nowy dworzec będzie zintegrowany z przystankiem linii podziemnego tramwaju, parkingami oraz dworcem autobusowym, z którego odjeżdżają autobusy komunikacji miejskiej i dalekobieżnej. Specjalne pociągi będą go łączyć z lotniskiem Kraków-Balice. Przestrzeń dla pasażerów obejmie 12 tys. metrów kwadratowych. W hallu głównym znajdą się m.in. kasy biletowe, centra obsługi klienta, skrytki bagażowe, miejskie punkty informacyjne, bankomaty, kafejki czy kioski prasowe. Na jednym z poziomów zaplanowano poczekalnię dla pasażerów, restauracje i sklepy.
Nowy dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dla zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych zamontowany zostanie też monitoring.
Inwestycja jest finansowana ze środków Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" Unii Europejskiej. Jest to jeden z trzech, obok Wrocławia i Gdyni projektów tego typu finansowanych ze środków unijnych. Na jego wykonawcę wybrano w przetargu Katowickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego Budus SA.
Źródło: Gazeta Wyborcza Kraków
Liczba postów: 1,413
Liczba wątków: 568
Dołączył: Nov 2010
Reputacja:
3
Nabierają tempa prace przy budowie nowoczesnego dworca kolejowego w Krakowie. W poniedziałek zostanie zamknięty peron I. Niektóre pociągi będą dojeżdżać do stacji Kraków Płaszów. Rusza też przebudowa tunelu dla pieszych zwanego "Antresolą".
Nabierają tempa prace przy budowie nowoczesnego dworca kolejowego w Krakowie. W poniedziałek zostanie zamknięty peron I. Niektóre pociągi będą dojeżdżać do stacji Kraków Płaszów. Rusza też przebudowa tunelu dla pieszych zwanego "Antresolą".
Już 4 kwietnia zaczynają się utrudnienia na peronach Dworca Głównego. - Torowiska czeka gruntowana przebudowa łącznie ze zrywaniem torów - mówi Zbigniew Hołda, inżynier kontraktu. W związku z tym od poniedziałku zmienia się stacja końcowa dla niektórych kursów. Cztery pociągi z Gdyni, zamiast na Dworcu Głównym, zatrzymają się w Płaszowie (o godz. 7.24, 8.17, 17.44 18.24). Dworzec główny ominie także pociąg z Olsztyna ( do Płaszowa dotrze o godz. 17.54). Ponadto pociąg z Krakowa do Kołobrzegu kursować kursować będzie również z Płaszowa (odjazd godz. 8.53), zatrzyma się dodatkowo na przystanku Kraków Zabłocie.
Później stopniowo będą zamykane kolejne perony. Utrudnienia czekają także pieszych. 11 kwietnia zostanie zamknięte wyjście z Antresoli na peron trzeci. Do peronów będzie można dojść tunelem Magda lub tunelem bagażowym. Przejście przez "Antresolę" nadal jednak będzie możliwe. Osoby niepełnosprawne mogą stamtąd dostać się windą na peron trzeci.
W dalszej kolejności zamknięte zostaną: wejście na peron czwarty (27 kwietnia), na peron drugi (16 maja) i na peron piąty (6 czerwca). Jak zapewniają pracownicy PKP, będą one wyłączane z ruchu stopniowo. Od poniedziałku na dworcu pojawią się nowe żółte tablice informacyjne, które będą informować podróżnych o utrudnieniach. - Trzeba je uważnie czytać, żeby nie błądzić - radzi inżynier Hołda.
Nowy Dworzec Główny PKP ma być centralnym punktem nowoczesnego węzła komunikacyjnego. Połączy kolej, autobusy miejskie i dalekobieżne, Krakowski Szybki Tramwaj, port lotniczy w Balicach oraz parking dla aut. Dworcowa hala zostanie w całości przeniesiona pod ziemię. Będzie to jedyny w Polsce dworzec pod torami i peronami.Ma być gotowy w drugim kwartale 2012 r.
Polska Gazeta Krakowska, Katarzyna Ponikowska
(SG)
Autor: Katarzyna Ponikowska Źródła: Polska The Times
Liczba postów: 1,413
Liczba wątków: 568
Dołączył: Nov 2010
Reputacja:
3
4 kwietnia 2011 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z konsorcjum firm: MOSTOSTAL WARSZAWA S.A. oraz Acciona Infraestructuras S.A. na wykonanie robót budowlanych na stacji Kraków Główny o wartości 102 449 500,61 PLN netto, 126 012 885,75 PLN brutto.
Wykonana zostanie zabudowa nowych nawierzchni peronów z uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, a także prace związane z oświetleniem zasadniczym i ewakuacyjnym, informacją wizualną dla podróżnych, nagłośnieniem peronów i tunelu „Magda” oraz dźwiękowym systemem ostrzegania i monitoringiem. Naprawione zostaną wiaty, elementy małej architektury oraz ciągi komunikacyjne prowadzące z peronów na parkingi, w tym wymienione konstrukcje klatek schodowych, kabiny i szyby wind wraz z wydłużeniem na płytę parkingową. Infrastruktura zostanie lepiej dostosowana dla potrzeb służb ratunkowych i porządkowych. Kompleksowa modernizacja stacji: zminimalizuje dźwięki i wibracje powstające podczas przejazdu pociągu oraz zabezpieczą tunele: ”Magda” i samochodowy W-Z przed działaniem zjawisk atmosferycznych.
Termin wykonania zamówienia wynosi 19 miesięcy od daty podpisana umowy.
Więcej...
|
Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
|
|